איך פועלות מדפסות לייזר








    לפני כעשור הן עוד נחשבו יקרות מדי בהשוואה לקודמותיהן, אולם כיום מדפסות לייזר נחשבות כציוד סטנדרטי בכל משרד. מחיריהן שירדו משנה לשנה הביאו לכך שאיכות ומהירות ההדפסה בהן נודעו היו כעת בהישג ידו של משרד ממוצע, וגם של יותר משתמשים פרטיים. כדרכה של טכנולוגיה, מחירי מדפסות לייזר ממשיכים לרדת, המוצר עצמו ממשיך להתכווץ בזכות טכנולוגיות מזעור חכמות יותר, ובמקביל, האיכות וכמות השכלולים ואפשרויות השימוש רק עולות וגדלות. מדפסות לייזר בימינו הן חכמות יותר, חסכוניות יותר ומהירות יותר, ויוצרות הדפסה באיכות משובחת יותר. יתרה מכך, במסגרת האבולוציה הטכנית, משולבים בהן שימושים נוספים, שבעטיין מדפסת לייזר משולבת אחת יכולה לספק גם את העבודה והתפקיד של פקס, סורק ומכונת צילום, ובכך לייתר את קנייתם בנפרד.

    אז איך למעשה פועלות מדפסות הלייזר?

    בין אם אנו משתמשים במדפסת לשימוש ביתי או להפקות דפוס מורכבות השיטה היא זהה. כשהמערכת מקבלת קובץ להדפסה היא עושה למידע שבו תהליך המרה המכונה RIP, שבו היא הופכת אותו לנקודות-נקודות. לכל נקודה נקבע ערך של מידת השחרה. קרן הלייזר לוקחת את המידע הזה ומציירת באמצעותו תמונה על הצילינדר (התוף). הציור נעשה למעשה בצורה כזו: הקרן פוגעת בכל נקודה על הצילינדר ועל סמך המידע שקיבלה בוחרת האם להשאירה כמו שהיא, או להסיר מהציפוי הטעון חשמלית שעליה בהתאם למידת הבהירות הרצויה בנקודה זו.

    ה"דיו" של מדפסות הלייזר הוא אבקת הטונר. אבקה זו נמשכת לצילינדר ומתקבעת עליו לפי כמות המטען החשמלי בכל נקודה. עכשיו הציור הקיים עליו מוכן לעבור לדף. המעבר הראשוני נעשה באמצעות משיכה אלקטרוסטטית בה נטען הדף בהיכנסו למדפסת, אך הצבע עדיין אינו קבוע. לשם כך ישנו מכבש חימום המאחד יחדיו את הנייר ואבקת הטונר באופן סופי.

    כל האמור לעיל נכון לגבי הדפסה בשחור-לבן. מדפסות לייזר צבעוניות מחייבות לחזור על חלק מן ההליכים 4 פעמים, בכל פעם בצבע אחר – ציאן (תכלת-טורקיז), מג'נטה, צהוב ושחור. השילוב ביניהם יוצר את כל קשת הצבעים הנדרשת לנו.

    למעשה יש מן המשותף בין מכונות צילום למדפסות אלו, שכן שתי ההמצאות הללו פועלות על העתקת צילום חשמלית (זירוגרפיה) באמצעות פוטו מוליכות ומשיכה בין מטענים חשמליים. יתרה מזו, המצאת מדפסת הלייזר המקורית היתה למעשה מבוססת על שינויים ותוספת לייזר לדגם של מכונת צילום. על כן גם היה קל להטמיע שני מכשירים אלו באחד ליצירת מדפסת משולבת מולטי-תפקודית כפי שתואר לעיל.